tisdag, oktober 25, 2005

Augustprisnomineringar 2005

Just när snacket om den nyutnämnde nobelpristagaren har börjat avta dyker något mycket roligare och intressantare upp - nomineringarna till Augustpriset! Priset har delats ut varje år sedan 1989 och går till årets bästa svenska skönlitterära bok, fackbok och barn-/ungdomsbok. Här finns hela listan över årets nomineringar. Det var inte många titlar jag kände till och inte en enda jag har läst, men de som har koll tycks vara överens om att Klas Östergren är den självklare vinnaren i skönlitteraturklassen. Bland fackböckerna är jag glad att första bandet i Nationalnyckeln finns med. Som vanligt är jag mest intresserad av barn- och ungdomskategorin (där finns flera mycket bra vinnare genom åren, Sandor slash Ida och I taket lyser stjärnorna till exempel). I årets urval har jag inga förhandsfavoriter, men kanske hinner jag läsa några av dem innan vinnaren avslöjas den 5 december.

Inga kommentarer: