torsdag, mars 20, 2008

Bokfemman vecka 12

Förra veckans bokfemma hoppade jag över. Svenska samtidsromaner - läser jag någonsin sådana? Jag kunde i alla fall inte komma på någon.

Den här veckan blir det lättare: Temat för veckan är främmande kulturer eller resa med böcker.
  • En tripp till Indien av William Sutcliffe. Mycket rolig bok om en osäker backpackerkille. Den säger minst lika mycket om backpackerkulturen som om Indien.
  • Giftträdets bibel av Barbara Kingsolver. Amerikansk familj med fyra döttrar åker som missionärer till Kongo. Kulturkrockar en masse i en riktigt riktigt bra och välskriven roman.
  • Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Kanske känns den lite uttjatad vid det här laget, men jag tycker att det är en sån där bok som verkligen tar en med till en avlägsen plats så att man får känslan av att vara där.
  • När elefanter dansar av Barbara Voors. En härlig reseskildring från Tanzania, väsensskild från författarens övriga böcker.
  • Underkastelsens sötma (Stupeur et tremblement) av Amelie Nothomb. En liten underhållande bok om vansinnig japansk företagskultur. Dessutom en given rekommendation till den som letar efter något lättläst på franska.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En tripp till Indien är såå rolig. Jag tokgillade den. Och du har helt rätt - visst säger den massor om europeers resande. Jag skrattade så att jag grät ibland.

Jag funderade på att ta med den - men så valde jag Midnattsbarnen istället.

*Malin* sa...

Jag har inte läst ngn av böckerna på din lista så nu fick jag lite nya tips - tack!