måndag, april 21, 2008

Redwall: Cluny Gisslaren - Brian Jacques

När jag nu ändå var inne på talande djur ska jag väl passa på att skriva några ord om Redwall också. Det här är den första boken i en serie som kretsar kring klostret Redwall som befolkas av möss. Det förekommer också andra typer av djur - grävling, råttor, rävar, sparvar m fl - men människor verkar inte existera alls. Mössen lever i fred och välmåga tills ett yttre hot dyker upp i form av den onda råttan Cluny och hans anhang.

Vissa oklarheter får man tåla. (När råttorna åker höskrinda efter en häst, vems är hästen och vem har selat på den? Hur kan en byggnad vara lagom stor för både grävlingar och möss?) För mig fungerar det i alla fall och jag dras med i det fartfyllda äventyret. Det är nog den blodigaste barnbok jag någonsin har läst, frågan är om jag har läst någon bok överhuvudtaget med så många dödsfall i. Fast uttryckligen blodigt är det inte. De flesta dödsfall beskrivs ungefär som han träffades av en pil i bröstet och föll död ner och så är det bra med det.

Det finns ett romantiskt, mysigt skimmer över det stillsamma livet i klostret. När sedan äventyret tar sin början innehåller det allt man kan begära av hjältar, hemliga meddelanden och illistiga planer. Den här boken tilltalade verkligen min inre tolvåring och jag kommer säkerligen läsa fler Redwall-böcker.

Inga kommentarer: