tisdag, maj 27, 2008

Läckberg - bu eller bä?

Jag har inte läst någon av Camilla Läckbergs böcker och inte haft några allvarliga planer på att göra det heller. Inte så att jag verkligen har sagt aldrig, men det finns ju så många andra böcker jag hellre vill kasta mig över. Häromdagen hittade jag i alla fall Stenhuggaren på Myrorna för en femma och slog till. Jag började läsa och efter knappt 20 sidor kan jag konstatera två saker:
  1. Jag retar mig på något obestämt i språket och framförallt de onaturliga dialogerna. Inte minst ett av de klassiska fenomen som alltid stör mig - när folk säger saker till varandra bara för att läsaren ska få veta dem.
  2. Jag är redan våldsamt nyfiken på upplösningen.
Jag får nog läsa en bit till innan jag fäller en slutgiltig dom. Vad tycker ni om Läckberg?

3 kommentarer:

Anonym sa...

I början när jag läste Stenhuggaren (jag började ocskå med den boken) kände jag att den var lite tråkig, men när jag sedan läste upplösningen började jag tycka att den var riktigt bra och spännande :) Tycker att du ska ge boken en chans!

Anonym sa...

Läckberg är bra, välskriven och väldigt lättläst. Jättesmidigt att ha när man inte orkar läsa något mer komplicerat. Men det finns ändå en hel del smarta detaljer som binder ihop historien på ett otroligt smart sätt!

Anonym sa...

Jag gillar inte Läckberg alls. Tycker böckerna är långtråkiga, har sidohandlingar som inte leder till någonting alls. Hennes kliffhangers är ett irriterande inslag. De platta dialogerna likaså. Sen retar jag mig på att hon inte tycks göra någon reasearch överhuvudtaget alls innan hon skriver. Böckerna är slarvigt hopknåpade. Det känns som om det går väldigt hastigt fram.
Förstår faktiskt inte varför hon blir utgiven