lördag, juli 26, 2008

Det ordnar sig, Lotta - Merri Vik

Jag tog en Lotta-bok på måfå ur hyllan igen och den här gången blev det en alldeles i slutet av serien, Det ordnar sig, Lotta från 1988. Vid det här laget är Lotta gift och pluggar på universitet. Hennes tillvaro har dock inte blivit särskilt stillsam för det. Julgran ska köpas, Mick dyker upp och drar igång en välgörenhetstillställning och det hinner bli påsk varvid Lotta och Giggi får anledning att klä ut sig till påskkärringar. Jag blev positivt överraskad och tycker att just den här boken är roligare och trivsammare än många andra i slutet av serien. Intressant att fundera över är den där välgörenhetstillställningen där man ska samla pengar till "[...] medicinsk forskning. Med tonvikten lagd på de nya, hittills okända sjukdomar som dyker upp". Syftar detta kanske på HIV/aids, med tanke på årtalet?

Annat minnesvärt är Lottas och Pauls samtal om populärlitteratur:

"Någon gång vill jag samla ihop mig till något allvarligt och storslaget! Inte bara skriva sådant, som får folk att skratta eller le för stunden utan något större...
Det sa jag till Paul också men fick inte det medhåll jag väntat.
-Större och större... Man kan inte jämföra böcker så, Lotta. Huvudsaken är vad de kan betyda för dem, som läser dem. Det måste finnas alla sorters böcker, därför att alla tankar och känslor hos en människa måste kunna uttryckas i ord. Men med all respekt för de allvarliga och djuplodande böckerna - tycker du att det är mindre värdefullt att i denna så ofta bedrövliga värld få människor att skratta och le?
- Nej, det förstås...
- Glädjen är ett absolut behov, en nödvändighet om vi ska orka med. Så svik inte den, Lotta." (s 99f)

Inga kommentarer: