lördag, januari 10, 2009

Rester från 2008

Jag har haft en stor hög med böcker liggande som jag skulle blogga om, men nu gäller nytt år, ny hög. Helt obloggade vill jag dock inte lämna dem så här kommer omdömen i femordsformat.

Julfritt - John Grisham: förutsägbart trams, kanske årets besvikelse.
Klappa inte katten - Maria Lang: inte helt usel trots allt.
Konstmysteriet - Blue Balliett: tråkig trots inslag av chiffer.
Hembiträdet - Marie Hermanson: udda och uppslukande, som vanligt.
Kati i Paris/Kati i Amerika - Astrid Lindgren: blott alltför okända små pärlor.
Finns det någonting som äter getingar?: blandat och underhållande värdelöst vetande.
Min typ brorsa - Johanna Lindbäck: finfin, träffsäker ungdomsbok. Ack, tonårskärlek!
Det blod som spillts - Åsa Larsson: nästan lika fantastisk som föregångaren.
Min första skrivbok - Björn Skifs: kan man ha och mista.
I tid och otid - Bodil Jönsson: handlar om?? Uppenbarligen ganska lättglömd.
Lyra's Oxford - Philip Pullman: underbart bokband, innehållet något sämre.
Blind Faith - Ben Elton: dystopi och nutidssatir, tilltalade mig.
Mannen som tyckte för mycket - Ludvig Rasmusson: kåserier som kåserier är mest.
Jag är leopardpojkens dotter - Johanna Nilsson: rörande jakt på faderns historia.

Så där ja! Nästa recension blir längre, det törs jag lova. Jag har dock inte läst ut någon bok än i år så jag vet inte vad det blir.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken smart idé! Kände omedelbart att jag vill göra likadant. Sedan tog jag fram läsdagboken och tog en titt på situationen... och redan att lista fjolårets obloggade titlar känns väldigt mastigt. Undrar var jag ska börja...