söndag, oktober 23, 2005

Ett par barnböcker

Trots att jag har hundratals (nej, det är inte ens en överdrift) olästa böcker hemma kan jag inte låta bli att ta en tur på biblitoteket ibland. Senast fick jag med mig en bunt böcker från barn- och ungdomsavdelningen.

Lucindas hemlighet av Tony DiTerlizzi och Holly Black är tredje delen i serien Spiderwick, som handlar om tre syskon som träffar på allehanda oknytt i ett gammalt hus. Det är ganska tunna böcker och spänningen är på intet sätt rafflande för en vuxen läsare, men lite småkul är de ändå och jag kan inte låta bli att fortsätta läsa dem - det tar ju ändå inte särskilt lång stund. Totalt finns det fem böcker.

Margaret Mahy är en storfavorit vars barnböcker jag gärna rekommenderar. Jag trodde att jag hade läst det mesta av henne redan, men Isspökets gåta hade jag visst missat. Den handlar om tre syskon och deras pappa som reser till Antarktis för att leta efter det försvunna skeppet Gåtan. Men även polarforskaren Corona Wottley och skurken Slinker Ljusskygg är på väg mot samma mål. Jämfört med Mahys andra böcker har den här ovanligt lite av det där tokroliga jag tycker är så oemotståndligt men det är ändå en ganska kul bok. För de ännu ej frälsta rekommenderar jag dock hellre någon av de riktiga höjdarböckerna: Skurken i datorn eller Tingelbär, taggonkaggar och telefoner till exempel.

Roald Dahl är en annan expert på det tokroliga. Jag läste Kalle och chokladfabriken för första gången för ett par år sedan och blev faktiskt lite besviken. Jag tyckte inte att den var alls lika bra som mina favoriter SVJ, Matilda och Häxorna. Men för ett par veckor sedan såg jag den nya filmatiseringen, och det var en riktig höjdare! Fantastiska miljöer, hejdlösa och omotiverade sång- och dansnummer och en galen Johnny Depp i lila sammetskavaj. Vad mer kan man önska sig? Jag blev också nyfiken på den kanske mer okända andra boken om Kalle, Kalle och den stora glashissen. Inte vet jag om det berodde på boken i sig eller att jag hade Tim Burtons fantastiska bilder i huvudet, men jag gillade den faktiskt mer än föregångaren.

För övrigt jobbar jag just nu på att läsa undan böcker från mitt sängbord. Där finns en del påbörjade böcker, en del som jag har tänkt sätta igång och läsa men av någon anledning inte gjort, en eller ett par lånade böcker och några som Peter har läst och rekommenderat. Jag räknade till tjugo böcker häromdagen, två travar som båda börjar se vingliga ut.

Inga kommentarer: