söndag, oktober 30, 2005

Min tjej och jag - Tony Parsons

Min tjej och jag
Tony Parsons böcker Mannen och pojken och Mannen och hustrun tillhörmina favoriter från senare år. Det var därför med en blandning av skepsis och förtjusning jag tog mig an Min tjej och jag. Så blir det ofta när man har läst något riktigt bra tycker jag, att man inte vet om man ska våga hoppas att andra böcker av samma författare håller samma klass.

Tony Parsons skriver fortfarande mycket bra och man känner igen sig i stilen. Dock medförde det att jag till en början hade lite svårt att skilja huvudpersonen Alfie från Harry i de andra böckerna. Men det klarnar så småningom. Alfie har förlorat sitt livs kärlek Rose efter ett kort äktenskap och försöker nu gå vidare med sitt liv. Man får inte veta från början exakt vad det var som hände, vilket är ett smart grepp som gjorde mig nyfiken och ivrig att läsa vidare. Alfie jobbar på en språkskola för vuxna och söker tröst hos många av sina söta elever, men givetvis är det ingen som kan fånga hans hjärta. Förrän en dag... Äsch, det låter lite klyschigt men det gör ju Mannen och pojken också om man ska försöka beskriva den. Det är en bra bok och jag blev inte särskilt besviken på den, även om den inte är så där alldeles extra bra.

Inga kommentarer: