torsdag, april 28, 2005

Armistead Maupin: Lilla livet


Nu har jag hunnit fram till fjärde delen i serien San Fransisco-liv. Och jag gör gärna reklam för den ännu en gång! Det är alltså en kultförklarad serie på sex böcker (den första heter Ett annat liv) från 70- och 80-talet, som började som följetong i en tidning. Handlingen kretsar kring några människor som bor i samma hyreshus och deras mycket speciella hyresvärd. Roligt, kvickt, lättsamt, udda, och på något sätt annorlunda än de flesta andra böcker jag har läst. Jag har försökt komma på en bra kortfattad och klatschig beskrivning, och det bästa jag har kommit på är "Saltön möter Pride-festivalen". Det säger kanske något även om det inte är helt heltäckande. Den nyfikne kan läsa mer på Literary Bent.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att du har börjat skriva om böcker igen. :)

Anonym sa...

Håller med Marika! Har saknat dina bokskriverier!

Skribenten sa...

Åh, det här är mina favoriter också. Kom över av en händelse i USA 1995 och blev frälst. Köpte så småningom den första svenska översättningen men blev så irriterad över att Michael hette Mus. Det lät så...dåligt.