fredag, maj 27, 2005

Ett halvdussin seriealbum

Häromdagen besökte jag serieavdelningen på biblioteket för första gången på ganska länge. Det är något jag gärna rekommenderar. Det finns massor av nya serier som är väldigt annorlunda och spännande. Många unga svenska serietecknare kör med en lite socialrealistisk, mer eller mindre självbiografisk och ofta inte direkt vackert tecknad stil som jag har börjat uppskatta mer och mer. Det praktiska är dessutom att albumen tar liten plats i väskan och går snabbt att läsa ut, så man kan gott plocka med sig en rejäl bunt på ren chansning.

Här är min senaste bunt och några korta kommentarer:
Från kollektiv till husbil av Karna Rusek. Sådär, handlar mycket om utanförskap av slag jag inte känner igen mig i och huvudpersonen irriterar mig en hel del.

Det är inte värst sådär i början - Åsa Grennvall. Fem olika berättelser, mestadels om förhållanden, av en av mina favoriter sedan tidigare. Väldigt bra och inte så nattsvart som en del av hennes tidigare verk. Rekommenderas!

In ska man - Patrik Stigzelius/Rasmus Gran. Demonstrationståg och raggning, inget som riktigt talar till mig. Lite poänglös.

Queer as Karin - Sanna Lindström/Terese Oliw. Lesbiska Karin charmade mig omedelbart på första sidan när hon går och handlar och funderar på om hon kan köpa flatbröd eller om det är för uppenbart. Sen tycker jag tyvärr att resten av albumet är alldeles för spretigt och osammanhållet för att vara riktigt bra.

Syborgs förbannelse - Anna Höglund. Påminner en hel del om Joanna Rubin Drangers Fröken Livrädd och Fröken Märkvärdig, både till stil och innehåll. Den här är dock lite mer gråtrist och surrealistisk. Den har sina poänger, men jag föredrar ändå Rubin Dranger.

David Liljemark - David Liljemark. Ger klara associationer till min storfavorit Daniel Ahlgren, även om teckningsstilen är ganska annorlunda och Liljemark stundtals är mer vulgär. En ny favorit får jag nog räkna honom som ändå. Det mest spännande var att jag insåg att han faktiskt har gått på samma högstadieskola som jag (dock inte samtidigt). I det här albumet är det bara några korta snuttar som utspelar sig där, men nu måste jag förstås läsa allt han har publicerat. Tänk om någon av mina gamla lärare dyker upp? Tanken svindlar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Syborgs förbannelse" och "Queer as Karin" borde man kanske låna.

Har du läst Åsa Grennvalls senaste, "Ett familjealbum"? Den gillade jag. :)

Bästa Karna Rusek-serien finns i antologin "Allt för konsten 2". Resten har inte riktigt levt upp till förväntningarna jag hade efter att ha läst den.

Jenny sa...

Åh, ett till Grennvall-album! Det har jag missat helt. Ska läggas vantarna på när bara biblioteket behagar köpa in det.