tisdag, maj 24, 2005

Tears of the Giraffe - Alexander McCall Smith

Tears of the Giraffe
Här är andra boken om Precious Ramotswe, Botswanas enda kvinnliga privatdetektiv. Serien har gjort stor succé i England och verkar vara på god väg att göra det i Sverige också, och det är lätt att förstå varför. Den här boken är precis lika mysig, trevlig och lagom exotisk som sin föregångare. Kanske handlar den lite mindre om kluriga fall och lite mer om Mma Ramotswe och hennes närståendes vardagsliv men det gör ingenting alls. Jag är lika charmerad som de flesta andra och ser fram emot att läsa resten av böckerna också. Förlagets hemsida om böckerna är också värd ett besök.

Intressant är dock att notera att trots att jag är mycket förtjust i de här böckerna så håller jag med om mycket av det Johanna skriver i sitt ganska nedgörande omdöme. Fast å andra sidan är det väl ingen större nyhet att jag gillar även light-böcker. För den som vill läsa något lite matnyttigare om Afrika rekommenderar jag mer än gärna Giftträdets bibel av Barbara Kingsolver.

Inga kommentarer: