söndag, juli 10, 2005

Sjung som en fågel - Thomas Kanger

Sjung som en fågel
Jag tyckte mycket om Thomas Kangers första deckare Första stenen när jag läste den, men var inte riktigt förtjust i språket. Nu minns jag inte närmare bestämt vad det var jag hade att anmärka på men vad det än var finner jag inga spår av det i uppföljaren. Författaren tycks ha blivit varm i kläderna. Huvudperson är fortfarande Elina Wiik, ganska ung och rasande trevlig polis. En tjej som är lätt att tycka om, precis som Amanda Rönn i Emma Valls deckare. En annan likhet med den serien är lokalfärgen, i det här fallet från Västerås. Känner man till den staden, vilket jag inte alls gör tyvärr, har man säkert ännu större utbyte av Kangers böcker.

Deckargåtan den här gången handlar om ett obegripligt mord. Västerås kommunalråd skjuts till döds på sin pensionsdag och ingen begriper varför. Han verkar inte ha några fiender alls, varken inom politiken eller privat. Senare mördas en man i Göteborg med samma vapen. Det visar sig att Elina och de andra utredarna får gräva en hel del i det förflutna för att komma gåtans lösning på spåren.

Det här är en riktigt bra deckare tycker jag. Den är inte alldeles fantastisk i någon dimension men väldigt jämn och gedigen. Lagom spännande, inte för blodig och med trevliga och trovärdiga personer. Det finns fyra böcker i serien hittills och jag hoppas att det blir fler!

Inga kommentarer: