lördag, december 31, 2005

God fortsättning!

Kära nån, det var längre än jag trodde sedan jag bloggade något senast. Det ör som vanligt, när kurslitteraturen kräver för mycket uppmärksamhet får läsandet stå tillbaka lite och bloggandet ännu mer. Nu har jag dock jullov i en dryg vecka till och ska förhoppningsvis hinna med både det ena och det andra.

Julen var mycket god med avseende på julklappar och det rådde ingen brist på böcker bland paketen. Själv fick jag följande:

Abarat av Clive Barker. En fantasybok med många vackra bilder som jag redan har påbörjat och hunnit en bra bit i. Den verkar lovande så här långt, både klassisk och annorlunda.

Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear. Ung kvinna startar egen detektivbyrå i London på 1920-talet. Verkar intressant, kanske med vissa drag av Alexander McCall Smith?

Undead and unwed av Mary Janice Davidson. Vampyrer och chick lit är en tidigare okänd kombination men jag tror att den har potential att bli hur rolig som helst.

Sy - den kompletta handboken. Mycket användbart referensverk där man till exempel kan slå upp hur man syr i blixtlås.

Äpplen i Sverige av Håkan Svensson. Underbar äppeluppslagsbok över de 240 vanligaste sorterna (!) i Sverige. Kommer väl till pass när vi inom kort flyttar till ett hus med fruktträdgård.

Jag hade tänkt läsa Jonathan Strange & Mr Norrell under jullovet, men nu vill jag nog hellre ägna mig åt mina julklappar. Ständigt dessa lyxproblem!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hittade till din sida av en slump och märkte att du till stor del har samma smak i böcker som mig. Själv läser jag också mycket ungdomsböcker. Såg att du hade läst del 1 i sagan om klanen otori. Hoppas du också läste del 2 och 3 helt underbara böcker. Ett annat boktips vad gäller ungdomböcker om du inte redan läst dem är Kate Cann:s två trilogier. Båda är jättebra!
mvh Malin
ps Solen är en fet gud ;-) ds