torsdag, maj 04, 2006

3 x lad lit

Jag har läst en del av den manliga motsvarigheten till chick lit på sistone. Två böcker gick nästan spårlöst förbi: Things my girlfriend and I argue about av Mil Millington (seg och med småsvårt språk) och En god människa av Nick Hornby (konstig historia, tilltalade mig inte alls).

Desto bättre gillade jag Kan innehålla nötter av John O'Farrell. Han är sedan tidigare en av mina favoriter i genren, kanske mest för att jag inte har haft så mycket att jämföra med. Nu kan jag i alla fall konstatera att han står sig riktigt bra i konkurrensen med herrar Millington och Hornby. Det här är hans tredje bok (båda de två tidigare, Det bästa av två världar och Här är ditt liv är roliga och rekommenderas också) och den behandlar det aktuella ämnet curlingföräldrar. Mja, det här handlar nog om föräldrar som är värre än så. De gör precis allt för sina barn och ägnar resten av sin vakna tid åt att skryta inför de andra föräldrarna om hur begåvade just deras telningar är. Nu är problemet för Alice och David att deras äldsta dotter inte är fullt så klipsk som de hade hoppats och därför riskerar att misslyckas på antagningsprovet till den fina privatskolan. Så föräldrarna bestämmer sig helt sonika för att Alice ska skriva provet i dotterns ställe. Ja, det är precis så vansinnigt som det låter. Det här är en rolig bok, ibland på gränsen till pinsam i sin träffsäkerhet. John O'Farrell håller stilen och jag hoppas på många fler böcker från honom.

1 kommentar:

Bokidioten sa...

Men är kan innehålla nötter verkligen lad-lit? Jag har aldrig tänkt på den på det sättet. Det är väl inte den typen av problem och sitationer? Hmm, nu har du gett mig något att tänka på.