fredag, januari 25, 2008

Bokfemman vecka 4

Nya bokfemman handlar om språk. Trots att språk är ett av mina favoritämnen har jag haft svårt att komma på något till den här listan. Det känns som att det var länge sedan jag läste någon skönlitteratur med fantastiskt språk, och ännu längre sedan jag läste några faktaböcker om språk. Till sist lyckades jag i alla fall plocka fram fem favoriter ur hyllan med ordböcker och annat språkligt.
  • Bevingat av Birgitta Hellsing, Magdalena Hellquist och Anders Hallengren. Det här är den moderna uppföljaren till Pelle Holms Bevingade ord. Här förklaras kända uttryck som till exempel kalkonfilm, spel för gallerierna och råg i ryggen. En typisk bok som jag gärna blir sittande med en stund extra när jag egentligen bara skulle slå upp något.
  • Den svenska ordspråksboken. Det här är en liten tunn bok från 1865 som jag fick i present för några år sedan. Den innehåller 3160 ordspråk, rakt upp och ner i bokstavsordning och helt utan förklaringar. Mycket underhållande, eller vad sägs till exempel om "Det lönar inte mödan att söka efter korfven i hundkojan" eller "Svårt att kasta tung sten långt"?
  • Latin for all occasions av Henry Beard. Det finns ju gott om böcker som samlar kända latinska citat, men här är en som innehåller översättningar av moderna fraser som namn på musikgrupper (Ille Quis - The Who) och saker att säga till sin dator (Ne auderis delere orbem rigidum meum! - Don't you dare erase my hard disk).
  • Ordpar - Gerhard Bendz. Ett antikvariatsfynd, utgivet av Svenska Humanistiska Förbundet 1965. Den behandlar stående uttryck som är par av ord - folk och fä, dunder och brak, sus och dus, ordning och reda... Jag har inte läst den i sin helhet men jag är mycket fascinerad av den, både att det finns så många sådana uttryck och att någon faktiskt har skrivit en bok om det.
  • Verskonstens ABC - Alf Henrikson. Det självklara stället att slå upp bergrepp som sonett, daktyl och blankvers, dessutom roligt skriven med klassisk Henriksonsk underfundighet.

Inga kommentarer: