onsdag, januari 30, 2008

Bokfemman vecka 5

Ny vecka, ny bokfemma. Veckans tema är filmatiserade böcker.
  • Kalle och chokladfabriken. Ett av de sällsynta fall där jag tycker att filmen är bättre än boken. (Med filmen avses den nya filmatiseringen med Johnny Depp, den äldre versionen har jag inte sett.)
  • Harry Potter. Särskilt de två första filmerna tycker jag verkligen har fångat magin och de underbara miljöerna. Senare har filmerna blivit mörkare, och då menar jag inte på ett abstrakt plan utan i fråga om ljussättning och färger. Jag gillar inte när filmer ser ut som att det är natt mest hela tiden.
  • Narnia. Otroligt maffig och med helt rätt stämning. Jag gillar i och för sig den gamla TV-serien som gick som jullovsmorgon också, men den nya filmen är så häftig.
  • En prinsessas dagbok. Här är ett typiskt fall där bok och film är väldigt olika, men ändå bra båda två.
  • Spider-Man. Nu tar jag steget från böcker till tecknade serier. Superhjältar och action är inte alls min grej, varken på papper eller på film, men alla tre Spider-Man-filmerna gillar jag faktiskt. De är ganska lättsamma och innehåller både lite humor och romantik.
Den uppenbara slutsatsen verkar vara att jag gillar filmatiserade barnböcker.

3 kommentarer:

Sarah sa...

Kalle och Chokladfabriken är en sån där film som bara blir mysigare ju konstigare den blir :)

Maria sa...

Jag håller med dig om att Harry Potter-filmerna blivit mörkare. Jag föredrar också de första. :)

Jenny sa...

Ja, ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag föredrar filmer med mycket ljus och glada färger.