tisdag, januari 15, 2008

Senaste bokfemman

Veckans bokfemma öppnar för fria tolkningar kring ordet senaste. För min del får det bli de fem senaste böckerna jag köpte på loppis eller antikvariat.

Siljans Konditori - Oscar Danielson. En av alla böcker som jag länge har tänkt att jag kanske skulle läsa någon gång, men som aldrig har lockat mig riktigt tillräckligt. Nu minns jag inte ens vad det var som tilltalade mig från början. Kanske bara titeln. 20 kronor tyckte jag att den kunde vara värd i alla fall.

The Queen and I - Sue Townsend. Jag har läst böckerna om Adrian Mole flera gånger men aldrig brytt mig om att stifta bekantskap med något annat av samma författare. Den här handlar om vad som händer med drottningen när Storbritannien blir republik, och för 5 kronor var det att betrakta som ett helt oemotståndligt fynd.

Stjärnornas tennisbollar - Stephen Fry. Jag gillar Stephen Fry, eller rättare sagt det jag har sett av honom på TV. Ännu har jag inte läst något av honom, men det kanske kan rådas bot på nu. 20 kronor.

Shopaholic and sister - Sophie Kinsella. Kinsella skriver rolig chick lit och 5 kronor var rena vrakpriset.

Mumpe reser till Spanien - Marei Hoppe. Barnbok från 50-talet som jag köpte på grund av rolig titel och gulligt omslag. Ett inte helt ovanligt scenario när man släpper lös mig på Myrorna. För 5 kronor kan man ju kosta på sig att chansa.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Mumpe reser till Spanien" läste jag när jag var liten! :) Kommer inte ihåg så mycket av den. Det är nåt med en hund och några barn. Tror det var en av min pappas gamla böcker. Köpte för övrigt en bok av samma författare nyligen, "Pam i pojkkläder", enbart p.g.a. snygg vespa på omslaget.

Jenny sa...

Haha, "Pam i pojkkläder" har jag också! :)

Anonym sa...

Kul!

Att den tidigare ägaren har gjort ändringar och skrivit läsanvisningar i mitt ex känns bara som ett plus. Har bara bläddrat lite, men tydligen så gillade inte den tidigare ägaren smeknamnet "Pet" på karaktären Petra. I hela första kapitlen har det skrivits till ett litet "ra" varenda gång smeknamnet förekommer.

Jenny sa...

HAHAHA, vad roligt! Vilken övernitisk läsare! :-D