tisdag, januari 15, 2008

Som en syster - Martha Moody

Som en syster handlar om två tjejer, Clare och Sally, och deras vänskap från att de delar rum på college och drygt 20 år framåt. De är väldigt olika och lever större delen av sina liv på långt avstånd från varandra men de håller ändå ihop och stöttar varandra genom allt. Jag hade förväntat mig en idyllisk, kanske till och med lite sockersöt historia men det var helt fel. Ingen av tjejerna har det särskilt lätt i livet. Genomgående teman är fasader som rämnar och skumma affärer bakom en vacker yta, men även försoning och förlåtelse.

Som jag skrev
så hade jag svårt att komma in i den här boken. Den kändes osammanhängande och spretig. Styckena är ofta en halv eller en sida, ibland några sidor långa och ett stycke handlar ofta om något helt annat än det föregående. Det finns inte heller någon tydlig övergripande handling och det dröjde länge innan jag tyckte att jag lärde känna huvudpersonerna. Inte heller senare fattade jag riktigt tycke för någon av dem men jag fick ändå lite mer grepp om historien och ett visst intresse av att få veta vad som skulle hända tjejerna. Omdömet blir ändå inte bättre än med tvekan godkänt.

Inga kommentarer: