onsdag, februari 13, 2008

Bokfemman vecka 7

Veckans bokfemma har tema pjäser. Klurigt värre, jag tror inte att jag har läst några pjäser annat än när jag pluggade tyska och efter 10 år minns jag ytterst lite av dem. Men med lite kreativ tolkning ska jag nog få ihop det!
  • Härifrån till heligheten - Linköpings Studentspex. Kanske inte det bästa spexet genom tiderna, men det som just pågår är ju ändå alltid bäst på sitt sätt.
  • The Bible: The Complete Word of God (abridged) - Reduced Shakespeare Company. Det här gänget gjorde först en föreställning med alla Shakespeares pjäser på ett par timmar, som jag tyvärr inte har sett. Däremot såg jag när de gav Bibeln samma behandling på en teater i London. Sällan har jag skrattat så mycket.
  • Spamalot. Musikalversionen av filmen Monty Python and the Holy Grail är underbar. Det bästa av Monty Python och det bästa av musikalvärlden. Därtill otroligt imponerande dekor. Jag skulle gärna vilja se hur den teatern ser ut bakom kulisserna för att få veta var alla saker som hissades ner från taket egentligen fick plats.
  • Tartuffe - Jean Baptiste Molière. Se där, jag kom på en helt vanlig pjäs också! Jag har nog sett mer av Molière men det här är den jag minns bäst. Mycket underhållande!
  • Trasdockan, jag tror i alla fall att den hette så. Det var en pjäs som vi gick och såg i lekis och som tydligen gjorde intryck på mig eftersom jag har kommit ihåg den ända sedan dess. Den handlade om två flickor som var osams om vem av dem som hade rätt till en docka - den rika bortskämda flickan som hade den först men slängde bort den eller den fattiga flickan som tog hand om den och älskade den? En tredje person bestämde att problemet skulle lösas genom att dockan lades i en cirkel på marken och flickorna skulle dra åt varsitt håll för att försöka dra ut dockan ur cirkeln. Givetvis släppte den snälla, fattiga flickan taget för att hon inte ville skada dockan, och därför fick hon behålla den. Som äldre har jag insett att pjäsen byggde på Den kaukasiska kritcirkeln av Bertolt Brecht där det istället är två mödrar som strider om ett barn, samt att historien förstås har en uppenbar gammaltestamentlig koppling.
Pjäser är helt klart inte min starka sida.

Inga kommentarer: