måndag, mars 24, 2008

A friend of the family - Lisa Jewell

Innan jag började med påskekrimmet läste jag ut en bok av Lisa Jewell. Tidigare har jag läst One-hit wonder av samma författare och den tyckte jag var ganska trist.

A friend of the family handlar om familjen London, bosatta i London. Mamma, pappa och tre vuxna söner som utåt sett är ganska lyckade men förstås har sina problem ändå. Äldste sonen har en underbar flickvän som alla älskar, men trånar i hemlighet efter en annan. Mellanbrodern har fått en bok utgiven men har svårt att få till nästa. Dessutom ställs hans perfekta förhållande med den perfekta tjejen plötsligt på ända. Yngsta brodern har just återvänt från Australien efter två år och upptäckt att saker och ting inte är sig riktigt lika på hemmaplan. Förutom bröderna finns den mystiske Gervase i historien. Modern Bernie har av outgrundliga anledningar låtit honom bli inneboende i huset.

Gervase blir en katalysator för vissa händelser och just det känns lite konstruerat. Han finns bara med för att få saker att hända andra, men själv känns han statisk och ointressant. Bortsett från det gillade jag boken. Det slutade inte som jag hade trott, inte på alla punkter i alla fall, och man lär känna bröderna London ganska väl under de drygt 400 sidorna. Jag skulle inte kalla det chick lit i världsklass, men ganska trivsamt och tillräckligt bra för att jag ska kunna tänka mig att läsa fler av Lisa Jewells böcker.

Inga kommentarer: