måndag, mars 24, 2008

Sista bokfemman

Så var det dags för den allra sista bokfemman, och den här gången får vi välja tema helt själva. Det ska bli kul att se vad alla hittar på.

Mitt tema blir böcker jag minns, men inte riktigt. Jag har ingen aning om huruvida någon av de här böckerna egentligen är särskilt bra. Det är bara sådant jag minns från min barndom men inte kommer ihåg titel eller författare på. Jag fick bara ihop fyra, vilket på sätt och vis känns ganska bra. Det är ju så irriterande med de där böckerna man inte kan hitta igen! Om du har en aning om vad någon av de här böckerna heter eller vem som har skrivit dem så lämna en kommentar!
  • En barn/ungdomsbok. Som jag minns det var det en kille som åkte bort någonstans, och jag tror att det var till en rymdstation eller en annan planet eller något åt det hållet. Han skrev brev hem till sin pappa och ett av breven innehöll ungefär "Hälsa syrran att tjejerna här färgar håret i ränder. Det är ganska snyggt.". Jag trodde länge att det här var ur någon av George Johanssons böcker i serien Universums öde, men jag läste om alla dem för några år sen och det fanns inga brev om randigt hår.
  • En annan barn/ungdomsbok. Jag tror att omslaget var en målad bild med två personer som står på en bräda eller lina över en grop. Minst en av dem har förbundna ögon och det ser ut som att de ska försöka knuffa ner varandra. En händelse som jag tror är från den boken är att några personer låtsas att en tavla på ett museum är stulen genom att ta en bit tapet som är likadan som väggen bakom och sätta in i ramen.
  • En faktabok om hundar, skulle tro att den var från 1960-talet. Genomgående användes inte ordet hunden, utan det handlade alltid om den fiktiva hunden Tussie. Tussie ska ha mat si och så många gånger om dagen, Tussie får inte dra i kopplet o s v.
  • En barnbok som vi hade som högläsningsbok i fyran. Jag tror att titeln var [huvudpersonens namn] i stora världen eller något i den stilen, men jag har inte kunnat hitta den när jag har sökt i Libris. (Det är t ex inte Minus och stora världen av Sven Nordqvist.) Den handlade om en kille som hade som mål att köpa en Jagga Super Sport och försökte komma på olika sätt att tjäna pengar.

Inga kommentarer: