måndag, mars 31, 2008

Första lästrion

När Bokfemman nådde sitt slut tog Petra snabbt upp stafettpinnen. Nu blir det Lästrio framöver! Första ämnet är deckarhjältar/hjältinnor. Det var lite svårare än jag trodde. Visst finns det många deckare jag gillar, men det är visst inte så ofta huvudpersonen själv gör något bestående intryck på mig. Till slut har jag i alla fall fått ihop följande trio:
  • Puck Bure. Charmerande assisterande mordgåtelösare (det är ju Christer Wijk som står för huvuddelen av arbetet) i runt ett tiotal av Maria Langs pusseldeckare. En verkligt trevlig huvudperson, kanske med ett drag av förvuxen flickbokshjältinna.
  • Thomas Lynley. Jag har bara läst en av Elizabeth Georges böcker (A great deliverance/Pappas lilla flicka) så jag måste väl erkänna att jag mest tänker på stilige Nathaniel Parker i BBC-serien.
  • Philip Dryden, huvudpersonen i Vattenuret m fl böcker av Jim Kelly. Jag har bara läst den första boken i serien men jag är verkligen intresserad av att fortsätta för att få veta mer om Drydens privatliv. Hans fru ligger i koma efter en bilolycka och jag undrar så om hon ska vakna i nästa bok.

1 kommentar:

Martina sa...

Jag tycker faktiskt att det är Puck som gör det mesta jobbet, det är alltid hon som upptäcker saker och som alla andra inblandade anförtror sig åt... Christer Wijk är bara den som lägger ihop allting på slutet.