tisdag, april 01, 2008

Olästhyllans oändliga expansion

Jag har just kommit på varför jag har så mycket böcker, och framförallt varför jag vill ha så många fler. Det är ju den ultimata att läsa-listan! Det är hopplöst att hålla reda på alla bra boktips man översvämmas av. Jag sparar blogginlägg som clippings i Bloglines, jag har önskelista hos Amazon och AdLibris, jag har någonstans två fullskrivna A4-ark med tips från slutet av 1990-talet, jag hittar ibland tidningar, reklamblad och broschyrer som jag har sparat för att det står om bra böcker i dem, jag har flera inte särskilt uppdaterade önskelistor någonstans på hårddisken och en hel del har jag förhoppningsvis i huvudet. Hur ska man hålla reda på alla titlar man blir intresserad av? Tänk om man bara kunde köpa dem på en gång. Förvisso skulle det snabbt bli oöverskådligt (men det är min olästhylla redan) och på sikt rent av omöjligt att komma in genom dörren. Men tänk ändå att veta att allt finns där!

5 kommentarer:

Martina sa...

När jag började bokblogga så köpte jag också en fin liten anteckningsbok (en sån där "ringbunden", så att man kan stoppa ner en penna) som jag döpte till Bokboken. I den skriver jag ner allt som jag vill läsa och så stryker jag över när jag läst. Hur bra som helst, förr hade jag alltid en massa gamla kuvert eller så överallt med boktips på. Bokboken kan jag ju dessutom ta med mig i väskan överallt (till biblioteket t.ex.).

Jenny sa...

Det låter smart. Kanske jag borde prova...

Anonym sa...

jag har också levt med en att-läsa-lista som bestod av en salig blandning avrivna papperslappar, tidningsurklipp, sparade mail och bokmärkta webadresser. fast sedan gick jag ock fick en utmärkt liten julklapp - en anteckningsbok i A6-format vid namn Booknotes. Den innehåller tre olika avdelningar - wish list, books read, favourite quotes och lent & borrowed. Superb! I och för sig använder jag mest de två första kategorierna, och man kan ju ta en vanlig stadig anteckningsbok och göra en egen version... men jag gillar att jag kan samla två listor i samma bok - både över böcker jag vill läsa och böcker jag har läst.

Jenny sa...

Hm. Jag får definitivt överväga en anteckningsbok.

Bokbabbel sa...

Jag gör precis som martina och har ett underbart litet och lyxigt Moleskine-häfte som min närmaste kompanjon ;) Så har jag ett annat häfte för lästa böcker, mer som en läsdagbok där jag skriver upp betyg och så.
Anteckningsböcker är ett must med alla underbara bcker därute som väntar på att bli lästa!!