måndag, mars 17, 2008

Underbar och älskad av alla - Martina Haag

Jag har varit lite sugen på men samtidigt väldigt skeptisk inför den här boken sedan den kom ut. När jag hittade den på Myrorna för en femma vann dock nyfikenheten till slut över skepticismen.

Huvudpersonen Isabella är arbetslös skådis och ganska trött på tillvaron. Lägenheten är för liten, alla kompisar har bra jobb och exet har hittat en ny perfekt tjej. När så en stor chans öppnar sig för Isabella tar hon i lite extra när hon berättar vad hon kan. Ganska mycket extra, faktiskt, och plötsligt har hon stor roll där hon förväntas göra saker hon inte har en chans i världen att klara av. Desperat och insnärjd i sina egna lögner kämper hon dock på i alla fall.

Jag hade förväntat mig ganska mycket trams och inte mycket till handling och en närmast outhärdligt käck ton. Varifrån jag hade fått den föreställningen vet jag faktiskt inte. Till syvende och sist gillade jag boken riktigt mycket. Den är rolig, det händer en hel del och till skillnad från mycket annat i genren är det inte så stort fokus på kärleksrelationer. Nu har både Martina Haag och Emma Hamberg överraskat mig på kort tid, så hoppet för svensk chick lit är definitivt inte ute.

Inga kommentarer: