tisdag, augusti 26, 2008

Lästrio om tantsnusk/FLN

Så här skriver Petra i instruktionerna till den nya lästrion:

"FNL står för flärd, njutning och lidelse. Eller om man vill förälskelse, nöje och lyx. Man kan också säga tantsnusk. Tänk Sidney Sheldon, Jackie Collins eller Judith Krantz! Tänk Klassträffen, Tracys hämd, Hollywoodfruar! FNL-böcker har mycket av allt, oändlig lyx, svartsjuka, passion, vänskap, otrohet och hämd. Vilka är era tre favoriter?"

Jag kan svårt att komma på böcker jag har läst som tillhör den här genren, men här är tre som åtminstone ligger i närheten.
  • Ryttare av Jilly Cooper. Den har nog egentligen allt som krävs av genren och en hel del humor därtill. Ryttarna i titeln är Storbritanniens landslag i hoppning och boken handlar mycket om alla deras kärleksaffärer. Hästbok för vuxna!
  • Vägen hem av Rosamunde Pilcher. Alla hennes böcker är romantiska myshistorier. Flärd och lyx är det inte så mycket, och lidelse är kanske ett väl starkt ord. Jag skulle kanske kalla det tantromantik snarare än tantsnusk. Vägen hem är min favorit men jag kan också rekommendera Snäcksamlarna, Midvinter och September.
  • Mossvikenfruar: Chansen av Emma Hamberg. Titeln känns som tagen ur den här genren, men boken handlar mer om att livet faktiskt inte alls är som en Barbara Cartland-bok. Klassas kanske snarare som chick lit, och kanske har den genren övertagit delar av FLN-böckernas roll?

Inga kommentarer: