tisdag, september 09, 2008

Twilight - Stephenie Meyer

Diskussionens vågor skvalpar på ganska bra om Meyers vampyrserie just nu. Det var nu ganska länge sedan jag läste Twilight och jag har inte riktigt vetat vad jag ska säga om den, men vid det här laget är nog det mesta redan sagt. Jag står kluven: å ena sidan tänkte jag "hallå genusperspektiv!" flera gånger (vilket får sägas är ganska ovanligt för att komma från mig), å andra sidan förstår jag precis vad det är som gör tonårsflickor och vuxna kvinnor alldeles hänförda, och det drar med mig också.

För att ta upp en helt annan aspekt av boken så tyckte jag att den var väldigt dåligt upplagd. Först kommer en lång bit där Bella fortfarande inte har fattat att Edward är en vampyr. Det vet ju läsaren redan på förhand så där väntade jag mest på att boken skulle komma igång på riktigt. Sen inser Bella hur det ligger till och då måste förstås Edward berätta sitt livs historia. Intressant för Bella och även för läsaren förstås, men det blir lite väl långt och för inte handlingen särskilt mycket framåt. Till slut dyker det upp en alldeles för kort bit där det faktiskt händer något oväntat och blir spännande. Jag hoppas att det blir lite mer fart i resten av böckerna när introduktionen väl är avklarad. Jodå, jag ska läsa resten av böckerna också, även om jag inte är lika stjärnögt förälskad som så många andra har blivit.

1 kommentar:

Sarah sa...

Själv så tycker jag att den bästa delen i hela bokserien är de där kapitlen då Bella inte riktigt vet vad Edward är och när det visar sig att han är ett mytologiskt "monster".