torsdag, september 11, 2008

S, A, K, T, L, O

... eller "Nu tusan ska jag komma ikapp med Böcker A-Ö!".

Författare på S: Simon Singh. Jag håller just på att läsa Kodboken och det är en av de bästa fackböcker jag har läst. Jag drar mig ibland för att läsa facklitteratur eftersom det ofta går lite långsamt och gör sig bäst i små portioner, men det här är som att läsa en roman.

Bok på S: Svart krabba av Jerker Virdborg. Krig, några män som under skydd av mörkret ska leverera ett paket som de inte känner till innehållet i - det låter inte alls som min typ av bok. Det visade sig dock att den var näst intill omöjlig att släppa ifrån sig.

Författare på A: Richard Adams, en av mina mest olästa författare. Jag har läst Den långa flykten flera gånger och det är fortfarande en av mina stora favoriter. Sen har jag köpt på mig fler böcker av författaren men aldrig kommit mig för med att läsa en enda av dem. Jag misstänker att de inte är i närheten av lika bra.

Bok på A: Artemis Fowl av Eoin Colfer. Kul barnboksserie som blandar troll och älvor med avancerad teknologi.

Författare på K: Sophie Kinsella. Författaren bakom bland annat Shopoholic-serien skriver roligt, vilket är något jag saknar i många av de böcker som kallas chick lit.

Bok på K: Kati på Kaptensgatan och de två andra Kati-böckerna av Astrid Lindgren. Relativt okända pärlor i Lindgrens stor produktion. Missa inte dem!

Författare på T: Joanna Trollope. Skriver bok efter bok om vanliga människors relationsproblem. Aldrig dåligt, aldrig fantastiskt men utmärkta mellanböcker.

Bok på T: Tretton år av Judy Blume. Den här läste jag ett otal gånger när jag var i ungefär den åldern. En av mina första upplevelser av att känna igen mig i en bok - precis så där tänkte ju jag också!

Författare på L: Åsa Larsson. Sveriges bästa deckarförfattare om man frågar mig.

Bok på L: Linas kvällsbok av Emma Hamberg. Solklar rekommendation till tonårstjejer (i alla åldrar)! Den kan säkert vara för många tjejer vad Tretton år var för mig. Jag tycker att Emma Hamberg lyckas väldigt bra med balansgången mellan att Lina å ena sidan är en trovärdig tonåring som gör en del korkade saker och å andra sidan är en bra förebild.

Författare på O: John O'Farrell. Har skrivit Kan innehålla nötter och ett par andra väldigt roliga böcker.

Bok på O: Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla av Håkan Nesser. Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö får också vara med här, för de är ganska lika och jag kan inte riktigt hålla isär dem. Båda är väldigt stämningsfyllda ungdomsskildringar med små inslag av kriminalroman.

Inga kommentarer: