fredag, oktober 17, 2008

Kodboken - Simon Singh

Kodboken handlar om chiffrens och krypteringens historia. Jag tycker att ämnet är jätteintressant, men jag tror inte att man behöver vara mer än lite smånyfiken för att kunna uppskatta den här boken. Författaren börjar sin genomgång med enkla former av hemlig skrift som har existerat i ett par tusen år och går vidare fram genom historien ända in på 2000-talet. En av de saker som är så fascinerande är hur kodkonstruktion och kodknäckning går hand i hand. Först konstruerar någon ett sätt att koda hemlig skrift för att göra den oläslig för fiender, rivaler eller vem det nu kan vara. Givetvis vill någon knäcka koden, lyckas så småningom och då får den som vill bevara sina hemligheter hitta på ett nytt och klurigare sätt. Så rullar det på och många koder som har trotts vara oknäckbara har till slut forcerats.

Det ryms många spännande historier och intressanta människoöden inom kryptohistorien. Detta blandat med de intressanta matematiska aspekterna av koder och kryptering gör det här till en oemotståndlig bok, faktiskt en av de allra bästa populärvetenskapliga böcker jag har läst. Bli nu inte avskräckta av att jag nämnde ordet matematisk! Jag vet att många tycker att matematik är läskigt, men Simon Singh är en god pedagog.

Inga kommentarer: