fredag, oktober 17, 2008

G som i...

Nästa bokstav är G.

Författare på G: Maria Gripe. Hennes Skugg-serie var en stor läsupplevelse när jag var i elvaårsåldern. Senare har jag läst en del annat av henne, och även om det är mycket jag inte gillar är hennes bokproduktion fascinerande bred.

Bok på G: Giftträdets bibel av Barbara Kingsolver. En stor läsupplevelse för några år sedan. En mor och fyra döttrar turas om att berätta om livet som missionärsfamilj i Kongo. Fadern är en hustyrann och brutal och hänsynslös även i sin roll som missionär. Det här är en bok jag varmt rekommenderar om man vill läsa något välskrivet och innehållsrikt, ja, en riktigt bra roman helt enkelt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hans bästa period var på mitten av 90-talet. Så om du inte börjar från början så rekommenderar jag "Nostradamus ate my hamster". I den finns det nästan inga svårförstådda skämtkopplingar till de tidigare böckerna. "The Dance of the Voodoo Handbag" är också ett bra ställe att starta på. Där måste man i och för sig veta att privatdetektiven i den boken har sitt utsprung från Armageddon-trilogin eftersom det utomjordiska brysselkålet som sitter i huvudet på Elvis Presley i Armageddon-böckerna nu har flyttat till privatdetektivens huvud. Lite krångligt alltså.

Anonym sa...

åh, giftträdets bibel! Varför kom jag inte på den när det var dags att svara?