fredag, november 21, 2008

Läsläget och läsenkät

Nej då, jag har inte helt gått under jorden. Jag håller fortfarande på med Fördjupade studier i katastroffysik och jag tycker fortfarande jättemycket om den, men det händer så mycket annat i mitt liv just nu. Skulle gissa att min läskvot ligger på ungefär tio sidor varannan dag. Vad tar man då till i brist på bättre bloggvirke? Listor! Den här hittade jag hos Ett hem utan böcker.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Antagligen något jag har blivit tvungen att läsa när jag pluggade tyska. Evighetslånga Buddenbrocks till exempel.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Svårt att säga, men jag undrar om inte Alla vi barn i Bullerbyn kan ha varit en bidragande faktor till att jag faktiskt bor på landet nu.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Kan inte komma på någon. Jag brukar undvika läskiga böcker.

4. Vad använder du som bokmärke?
Några reklambokmärken, vykort, allehanda papperslappar som råkar ligga i närheten. Jag skulle aldrig vika hundöron eller lägga ifrån mig en bok utfläkt med ryggen uppåt.

5. När brukar du läsa?
På kvällen innan jag somnar.

6. Vad var den första bok du läste?
Det sägs att jag lärde mig läsa i Tvillingarna på bondgården, men det minns jag inte själv.

7. Vad är bäst, pocket eller inbundet?
Här vacklar jag oerhört mycket. Pocket är billigt och smidigt, men inbundet är ju snyggt och (förhoppningsvis) mer hållbart. Jag har gått mer och mer åt pocket på senare år och blandar hejvilt i bokhyllan.

8. Vilken bok läser du nu?
Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl, som sagt. Och det ligger nog åtminstone tio andra påbörjade böcker på sängbordet.

9. Och vilken sida är du på?
Vet inte. Efter mitten i alla fall.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottra i dem, spilla mat/dryck på dem och andra barbariska åtgärder?)
Hu nej! Barbariskt var ordet, sa Bull.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Klart att det påverkar, men det är långt ifrån det viktigaste. En bok som jag började läsa enbart på grund av titeln var Rita Rubinstein åker tunnelbana i den bästa av världar. Den tyckte jag inte om, så det säger väl något lite om tillförlitligheten i den urvalsmetoden.

12. Sidantalet, då?
Nej, jag gillar både tunnisar och tegelstenar.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Jag gjorde när jag var yngre, men jag har slutat med det.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Oh ja! Framförallt barnböcker som Ture Sventon och Nalle Puh. En bok som jag har läst flera gånger och sett helt olika på varje gång är Den långa flykten. Mest omlästa på senare år är Ingen grekisk gud, precis av Katarina Kieri.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte vad jag kan påminna mig om.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag rensar ut med jämna mellanrum. En del hamnar i en hylla i gästrummet märkt Bortskänkes mot avhämtning (det är dock ytterst sällan våra gäster faktiskt tar med sig något), en del åker till Myrorna. Sälja ids jag inte, men jag drömmer om att gå på bokbytardag om bara någon arrangerar en i närheten av mig.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Nej.

18. Just det, läser du i badrummet?
Nej. Det har hänt att jag har försökt läsa tidningen i badet men det brukar bara vara obekvämt.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Alla böcker jag äger finns i en bokdatabas (nåja, ett Excel-ark). En del böcker jag letar efter (typiskt sådant som är svårt att komma ihåg, som vilka Lotta-böcker jag saknar) har jag på en desideratalista som jag försöker ha med mig jämt. Allt jag har läst de senaste tio åren finns också i ett Excel-ark. Där betygsätter jag också från 1 till 5, men det blir ganska skevt. Det blir väldigt mycket fyror och nästan inga ettor och tvåor (de böcker som är så dåliga läser jag oftast inte ut). Svårast har jag att hålla reda på böcker jag vill läsa. Jag har listor på papper, listor i datorn, önskelista hos Amazon, önskelista hos AdLibris... Jo, jag är en typisk listperson.

3 kommentarer:

Martina sa...

Jag med! Dvs. jag älskar listor. Apropå böcker med långa titlar (som ditt exempel "Rita Rubinstein..."), har du testat "Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap"?

Jenny sa...

Nej, den har jag inte läst, men det är precis en sån titel som skulle kunna få mig att välja en bok!

Anonym sa...

Jag såg att du hade en desiderata-lista med Lotta-böcker. Det är inte så att jag har någon du behöver? Hojta till i så fall!

Johanna aka bokidioten