onsdag, juni 03, 2009

Försök till gallring

Läshastigheten har varit lägre än på länge under det senaste året, och trots att jag har jag fått upp farten lite igen har jag sneglat en hel del på hyllan för olästa böcker och börjat undra om jag överhuvudtaget hinner läsa alla de där böckerna innan jag dör. (Jag har inte räknat dem, men det handlar om två smockfulla Billy-hyllor.) Jag försöker rensa lite, men det är så svårt - varje enskild bok jag tar ut och tittar på vill jag ju läsa, alla böckerna har jag ju en gång köpt för de verkade intressanta på ett eller annat sätt.

För någon vecka sedan provade jag en ny strategi. Jag försökte plocka ut de böcker jag hade minst förhoppningar om, de där som verkade lite småtrista och som jag inte direkt längtade efter att läsa. Sen började jag läsa dem med föresatsen att inte läsa ut dem, och framför allt inte behålla dem, om de inte var bra.

Jodå, jag blev av med en del. Holgerssons av P C Jersild, Glastunneln av Maria Gripe, Gå dit hjärtat leder dig av Susanna Tamaro och Alanna: Det första äventyret av Tamora Pierce åkte samtliga obönhörligen ut efter mindre än 40 sidor. Ytterligare en bok av Pierce följde med utan att jag ens öppnade den.

En oväntad pärla och ett tveksamt fall hittade jag också. Citruslunden av Nomi Eve fastnade jag för och räknar med att läsa ut någorlunda snart. Sången om den röda rubinen av Agnar Mykle fick vara kvar på nåder. Den verkade tillräckligt bra för att få en andra chans, men jag kände inte för att läsa den nu.

Fem böcker borta. Man får förstås vara ganska skarpögd för att se skillnadnen i hyllan, men det känns ändå bra att det händer något i alla fall.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!
Säljer du böckerna? Jag har tappat bort Alanna det första äventyret i biblioteket.