onsdag, juni 29, 2005

Höstens utgivning

En bokhandel i stan hade den utsökta godheten att ha ett ställ med bokkataloger från olika förlag. Jag högg givetvis allihop. Och oj, som vanligt finns det hur mycket som helst jag vill läsa.

Hos Piratförlaget hittar jag Tre röda näckrosor av Elin Lindqvist som debuterade med tokyo natt för några år sedan. Gretelise Holms tredje deckare Krigsbarn verkar också spännande, men jag ska väl ta och läsa de två tidigare först.

Prisma lockar med Jane Austen-klubben av Karen Joy Fowler, en bok som jag köpte på engelska (3 for 2 på Borders på Charing Cross Road) i våras men ännu inte har läst. En ny John O'Farrell, Kan innehålla nötter, är kul förstås. Den här gången handlar det om överbeskyddande föräldrar.

Natur och Kultur har en hel del halvspännande på gång, men det är bara Det fattas en tärning av Augustprisbelönade Johanna Thydell som jag riktigt fastnar för.

Richters är verkligen inte mitt favoritförlag. Bortsett från Vackra flickors lott, tredje boken om Damernas detektivbyrå, finns det inget intressant i vuxendelen av katalogen. På barnsidan finns det lite mer: Magi av Angie Sage, en ny Artemis Fowl-bok av Eoin Colfer och Konstmysteriet av Blue Balliett. Den sistnämnda beskrivs som Da Vinci-koden för barn. Kanske ingen dum idé?

I Albert Bonniers värld känns mycket tungt och tråkigt. Desto mer sticker Emma Hambergs första roman Mossvikenfruar - Chansen ut. Inbunden i rött fuskläder med mycket guldtryck, som såna där bokklubbsböcker som försöker se mer intellektuella ut än de är (och misslyckas kapitalt). Jag vet inte vad jag ska tro om en sådan design från anrika AB, men nyfiken blir jag onekligen och hoppas på en rejäl dos ironi. Nästan lika spännande och förvirrande verkar leela.exe av Hari Kunzru med beskrivningen en mötesplats för Bollywoodfilmens kitsch, datorernas ettor och nollor och pr-världens tro på att allt kan säljas med en klatschig slogan. Hmmm...? Och en av mina favorituppslagsböcker, Bevingat kommer i uppdaterad utgåva. Innehåller alla upptänkliga ordspråk och uttryck från tärningen är kastad till gott-gotti-gott-gott. Den rekommenderas varmt!

Forum kommer med en ny roman av Jens Ganman, Blod och död som ger associationer till Ben Eltoms Dead Famous. Kajsa Ingemarssons fjärde bok Den ryska vännen verkar mer thrillerartad än hennes tidigare, det ska bli spännande att se hur det funkar. Ann-Christine Bärnsten debuterar med Döden är en schlager, en deckare i melodifestivalmiljö. Den kom påpassligt ut redan i maj och känns förstås som ett måste för schlagernördar. Dåligt inflytande av William Sutcliffe får jag kanske ge en chans även om jag inte tror att den är hälften så bra som En tripp till Indien. Bland kokböckerna ser Två systrars söta ganska oemotståndlig ut.

Norstedts har just givit ut Jonathan Strange & Mr Norrell, en rejält tjock fantasyroman som har fått mycket uppmärksamhet även i de litterära kretsar som normalt rynkar på näsan åt fantasy.

Det ser ut att bli en bra bokhöst. Precis som alla andra år.

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Vill också bo i Sverige och roffa åt mig bokkataloger! Får vänta till Göteborgs bokmässa i höst då *suck*

carra sa...

>>som såna där bokklubbsböcker som försöker se mer intellektuella ut än de är (och misslyckas kapitalt).

Hahahaha! Vad bra! Det är då verkligen sant!

Jenny sa...

Bokslukaren: Jag bor i Linköping.