söndag, juni 26, 2005

Jag jag jag! - Unni Drougge

Jag jag jag!
Jag föll pladask för den härliga landsbygdsskrönan Slyngstad Events för ett par år sedan och sedan dess har jag jobbat på att ta mig igenom hela Unni Drougges produktion. Det här är hennes debutroman från 1994, till vissa delar självbiografisk får man förmoda. Det är sent 1970-tal och punken gör sitt segertåg genom Europa. Unga Sophie hänger på och hela boken är en berättelse om musik, ungdomsrevolt, droger, att bo i kollektiv, att bo i rivningshus, att inte ha någonstans att bo och givetvis kärleksbekymmer och svårigheten att hitta sig själv. Jag som föddes ungefär när boken utspelar sig har väldigt lite att identifiera mig med. Unni Drougge skrev bra redan i sin debut men hon har blivit ännu mycket bättre sen dess. Kort sagt var det här inte en av de bättre Drougge-böcker jag har läst. Men det är klart, om du själv har upplevt ett 70-tal fyllt av sex & drugs & rock'n'roll är det här ett hett tips.

Inga kommentarer: