lördag, juni 25, 2005

Läst före semestern

Stenens öga
Innan jag åkte på semester läste jag ut ett par böcker som jag inte hann med att avhandla här. Stenens öga av Tony DiTerlizzi och Holly Black är andra delen i Spiderwick, en barnboksserie om vanliga barn som träffar på vättar och troll och annat oknytt i ett gammalt hus. Jag skulle antagligen ha älskat de här böckerna om jag gick i lågstadiet. Nu är jag kanske aningen för gammal för att uppskatta dem fullt ut, men de är ändå charmiga och välskrivna. Ett extra plus i kanten bli det för att de små partier som är på rim är så bra översatta.

Familjegraven
Katarina Mazetti är en av mina favoritförfattare sedan länge. Grabben i graven bredvid har jag läst och läst om, så när uppföljaren Familjegraven kom ut gjorde jag något så ovanligt som att gå till bokhandeln och köpa den inbunden. Fylld av förväntan men samtidigt med en gnutta skepsis travade jag hem och läste den i stort sett i ett sträck. Hur skulle det gå för Benny och Desirée? Skulle de någonsin kunna stå ut med att leva tillsammans? Och skulle Katarina Mazetti vara i högform?

Jag har funderat och funderat sen jag läste ut boken, och jag kan fortfarande inte bestämma mig för om jag tyckte att den höll måttet eller inte. Jag blev inte grymt besviken i alla fall, och jag tycker definitivt att den är bättre än Tarazns tårar som kändes som Mazettis förra försök att återanvända ett vinnande koncept. För alla som älskade Grabben i graven bredvid är det här i alla fall ett av årets största läsmåsten.

Inga kommentarer: