torsdag, juni 02, 2005

Pannkakor cirka 12 stycken - Per Myrström

Pannkakor cirka 12 stycken
Jag är galen i pannkakor sedan barnsben så den här boken var väl en självklar julklapp till mig. Och vilken underbar bok det är! Författaren beskriver hur man lagar pannkakor från grunden, och då menar jag verkligen från grunden. Man börjar med att odla lite vete till mjöl och raps till olja att steka i, samt lite mat till en ko och en höna så man kan få ägg och mjölk. Sen får vi se hela processen med skörd och malning av eget mjöl och hela baletten. Parallellt får vi se hur man gör motsvarande saker i riktigt, storskaligt jordbruk. Otroligt informativt för stadsbor som jag som inte riktigt har järnkoll på varifrån maten egentligen kommer. Boken är illustrerad med mängder av färgbilder. Bland annat får vi se författaren själv utföra alla steg i processen - gödsling av trädgårdslandet, mjölkning av ko med mera - ständigt iförd prydlig kostym och slips. Jag är stormförtjust i den här boken!

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Mhmm, påminner mig om tisdagen då min snälla bror stekte pannkakor åt hela familjen =). Fast i Finland är pannkaka den smet man har i ugnen och den som steks tunt i pannan heter plättar. Så olika det kan vara även om vi talar samma språk =). (Jag hör alltså till den svensktalande minoriteten). Och det finns många andra exempel på dessa språkskillnader som inte bara beror på finskans inflytande på finlandssvenskan.

Maria sa...

Åh vilken härlig bok det verkar vara! Och så sugen på pannkakor jag blev... Det får bli sådana till kvällsmat idag!

Maria

Maggan sa...

Har precis fått tag i boken på författarens hemsida. Verkligen en rolig bok med bra information till mina kompisar, som inte vet så mycket om odlandets ädla konst.
Häftigast är bilderna på pannkakasodlandet.
Maggan