tisdag, juni 07, 2005

Ryttare: Tommy Nilsson - Martin Lund


Gamla hästböcker har en förmåga att få följa med mig hem från loppisar och antikvariat. Den här är från 1956 och jag minns inte närmare bestämt när eller var jag har köpt den, men jag tror att det var det härliga omslaget som fick mig att fastna för den. Att den handlar om en pojke och utspelar sig i kapplöpningsvärlden, båda sakerna ganska ovanliga bland hästböcker, var förstås också intressant. Fast så särskilt bra var den itne när det kom till kritan. Det förekommer mycket osannolikheter som hela tiden är till huvudpersonernas fördel och resultaten i kapplöpningarna är ganska förutsägbara. Mot de godhjärtade huvudpersonerna står en ond sida representerad av ett brottssyndikat i miniatyr som ägnar sig åt att satsa pengar i lopp som är uppgjorda på förhand, och däremellan hemfaller åt att kasta snöboll på Tommy och hans kamrat Buster.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den här finns hemma hos mina föräldrar. :) Har inte läst den och vet inte vems den är. Tror inte jag ska läsa den heller.

Anonym sa...

Det var jag som skrev det där, men kommentarsfunktionen var visst inte intresserad av det.

/Marika

http://www.enjoydiary.com/Marika

Jenny sa...

Nä, det är väl ingen bok jag skulle rekommendera i första taget. Fast det är kul med såna böcker emellanåt ändå.