fredag, juni 09, 2006

Sommarläsning

Även om jag ännu inte riktigt har avslutat vårterminen börjar det så smått kännas som sommar. Då är det förstås dags för sommarläsning! Inte vet jag om jag egentligen läser andra böcker än resten av året, men det känns lite så. Jag har börjat plocka fram några kandidater ur olästhyllan. Men vad är det egentligen jag är ute efter? Jag har funderat på det och det här är några av sakerna jag vill läsa under sommaren:
Tjocka böcker. Jag har redan börjat på Den hemliga historien (och den är verkligen så bra som det sägs!)
Facklitteratur. Åtminstone en lite tyngre och/eller tjockare fackbok. Kanske ska jag äntligen ta mig igenom Inventing the Victorians, eller kanske superklossen Gödel, Escher, Bach.
En hel bokserie. Allra minst en trilogi, men gärna längre.
Något äventyrligt. Kanske science fiction eller fantasy. Huvudsaken är att det har vad jag brukar kalla matinékänsla.
Något av nostalgiskäl. Jag vill gärna påminnas om bardomens sommarlov genom att läsa barnböcker. Stor potential för kombination med minst en av de två föregående punkterna. Kanske Britta och Silver, eller några andra hästböcker, eller Maria Gripes skugg-serie, eller...
Något som utspelar sig på sommaren och känns somrigt. Svårigheten är att man oftast inte vet det säkert förrän efteråt. Man kan alltid chansa på något med sommar i titeln.

Vad har ni för somriga läsvanor?

Inga kommentarer: