onsdag, februari 28, 2007

Ninni Holmqvist - Enhet

Siv rekommenderade Enhet av Ninni Holmqvist, jag gick till biblioteket vid första bästa tillfälle och lånade. Senare samma dag hade jag läst ut boken.

Oj, vilken omskakande upplevelse. Ett Sverige nästan precis som det vi lever i nu, men där alla kvinnor över 50 och män över 60 som anses umbärliga stängs in i en reservbanksenhet. De pysslas om väl och har tillgång till det mesta de kan önska sig, utom kontakt med yttervärlden, och används för medicinska experiment och som organdonatorer. Dit kommer Dorrit, en ensam barnlös författare, strax efter sin femtioårsdag. Sakta vänjer hon sig vid den trots allt ganska behagliga tillvaron, även om det finns ett ständigt hot att hon eller någon av de hon lärt känna ska läggas in för slutdonation och aldrig komma tillbaka.

Det är trots det tunga temat en lättläst bok. Ninni Holmqvist presenterar det här samhället med en sån självklarhet. Det är inte alls långsökt science fiction utan något som faktiskt skulle kunna hända. Mycket tankeväckande. Jag associerar till Under skinnet av Michel Faber och Värddjuret av Marie Hermanson - gillar du någon av de böckerna tror jag att du gillar den här också, och vice versa. Lite mer långsökt kommer jag att tänka på vissa delar av Richard Adams Den långa flykten.

Inga kommentarer: