fredag, augusti 17, 2007

Bokfemman vecka 32

Jag ligger lite efter, men här är i alla fall förra veckans femma.
Temat för veckans bokfemma är utländska författare. Nämn dina 5 favoriter - böcker eller författare - av utländsk litteratur (EJ US eller UK!).

  • Ingrid Noll - Tuppen är död (Tyskland). En rolig och smågalen historia om en kvinna som blir förälskad i en främmande man och så smånigom lyckas göra sig skyldig till mord för att försöka vinna honom. Låter kanske inte så kul, men är verkligen dråpligt. Noll har skrivit fler böcker i ungefär samma stil.
  • Philippe Delerm - Den första klunken öl och andra små njutningar (Frankrike). Den här boken innehåller korta texter, ett par sidor, som beskriver de små njutningarna i livet. Läsa på stranden, äta banana split, doften av äpplen... Allting beskrivs på ett väldigt vackert och njutbart sätt.
  • Amélie Nothomb - Underkastelsens sötma (Frankrike). Den svenska titeln är dåligt vald tycker jag, det låter som titeln på en ganska högtravande tegelstensroman. I själva verket är det en rolig och inte särskilt tjock bok om en fransyska som åker till Japan för att jobba för ett stort företag, har problem med kulturen och ständigt omplaceras till sämre och sämre arbetsuppgifter. Det här är också den enda bok, förutom förenklade skolupplagor, som jag har läst på franska!
  • John Marsden - I morgon när kriget kom (Australien). Första delen i en serie om några ungdomar som håller sig gömda och bildar en motståndsrörelse när Australien belägras av en främmande makt. En mycket bra blandning av spänning och relationsdrama. Jag tror att de kan uppskattas av både killar och tjejer i kanske 12-årsåldern och uppåt, och inte minst av vuxna!
  • Jon Ewo - Solen är en fet gud (Norge). 16-årige Adams tjej gör slut med honom för att han är för barnslig, så han bestämmer sig för att bli vuxen så fort så möjligt. Det här är en sån där bok som jag omöjligt kan beskriva, den är bara så fantastiskt bra. Och när man har läst ut den finns det två kvar - Månen suger och Jorden är tuff och naken. Och sen kan man läsa dem igen och kanske fördjupa sig i referenserna till klassisk litteratur (läs här vad författaren själv skriver om den saken). Åh, måste läsa om snart!

6 kommentarer:

*Malin* sa...

Jag har inte läst en enda av dina böcker... Men jag måste säga att de lät väldigt intressanta allihop. Det får bli påfyllning på attläsalistan! :-)

:) Jenny sa...

Oj, vad lurigt. Jag får kolla i bokhyllan... det var inte mycket här som varken är svenskt, UK eller US. Efter lite letande hittade jag faktiskt fem böcker som kvalar:

Parfymen av Patrick Süskind
En berättelse om en mördare. Numer känd från bio, har jag hört.

Främlingen av Albert Camus
En mycket irriterande bok. Jag har den faktiskt även på franska, av någon outgrundlig anledning.

På trädgårdsgatan vilar inga ledsamheter av Viktor Dragunskij
En barnbok om en liten kille som gör hyss och råkar ut för saker.

En världsomsegling under havet av Jules Verne
Den här boken fick jag av min pappa som i sin tur fick den av sin mamma julafton 1957 enligt noteringen på insidan av pärmen.

Högra handen av Alexander Solsjenitsyn
En novellsamling av författaren mer känd för bland annat En dag i Ivan Denisovitjs liv som vi tvingades läsa på gymnasiet.

Ja, förutom de här fem var det ont om några författare som inte var SE, UK eller US. Jag hittade bara en till:

16 år av Aimée Sommerfelt
En ungomsbok från 1948 om en tjej som går ut skolan och börjar jobba och röker lite ibland för att det ser så fräscht ut. Tiderna har verkligen ändrats!

Anonym sa...

Hej,

Jag skulle vilja skicka dig ett oredigerat förhandsexemplar av pseudonymen Tim Davys debutroman Amberville. Det är en skruvad, filosofisk gangsterhistoria som handlar om ondska. Utgivning 2 oktober på Albert Bonniers Förlag.

De kommande fyra delarna avhandlar godhet, frihet och öde.

Kontakta mig gärna med adressuppgifter så skickar jag ett exemplar.

Mvh,

Victoria, victoria@zebrasthlm.se

Amoroso sa...

Haha Ingrid Noll gillar jag starkt och hon är ett sant exemplar! Rosmarie i stark längtan, med allt vad det innebär :-)

Jenny sa...

Amoroso, visst är hon härlig? Jag tycker hon lever upp till utrycket "älskar och slår ihjäl med samma glada själ".

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.