onsdag, augusti 29, 2007

Bokfemman vecka 33

Bokfemman vecka 33

Jag jobbar på för att komma ikapp med bokfemmorna. En av de missade handlar om brittisk och amerikansk litteratur. Här finns ju så mycket att välja på att jag nog inte ens försöker bestämma vilka fem som är allra, allra bäst, men här är i alla fall några som är riktigt, riktigt jättebra.

  • Den hemliga historien av Donna Tartt. Är det någon bok jag skulle ge epitetet modern klassiker så är det den här. Obeskrivligt bra.
  • Prep av Curtis Sittenfeld. (I en klass för sig på svenska) I likhet med Tartts bok är det en roman om en outsider på internatskola, men skillnaderna är större än likheterna. Lite tonårsångest, mycket kärlek och relationer och en hel del humor. Också den obeskrivligt bra.
  • Neverwhere av Neil Gaiman. Humoristisk fantasy i kombination med stora doser av Londons tunnelbana kan ju inte bli riktigt fel. Gaiman har kokat ihop en historia som i grund och botten är en väldigt klassisk hjältesaga men ändå är alldeles ny. Underbara personer och miljöer.
  • Undead and unwed av MaryJanice Davidson. Vampyrchicklit är en oemotståndlig genre. Man kan inte annat än älska stackars Betsy som blir överkörd av en bil och tillsynes dör, men som snart upptäcker att hon har blivit vampyr.
  • Salem Falls och Allt för min syster av Jodi Picoult. Jag kan omöjligt välja vilken jag tycker bäst om av de här två. Allt för min syster handlar om flickan som är född för att förse sin svårt sjuka syster med friskt blod och så småningom även andra organ, men som en dag säger stopp och kräver rätten till sin egen kropp. Salem Falls handlar om en manlig lärare som flyttar till en ny stad efter att ha suttit av ett fängelsestraff för våldtäkt på en elev. Givetvis sprids ryktet snabbt och en ren häxjakt sätter igång. Gemensamt för de två böckerna är moraliska dilemman, rättegångar och det där lilla extra som gör dem omöjliga att lägga ifrån sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh Neverwhere har jag glömt bort. Jag vet att jag gillade den, men jag minns inte ett dugg. Härligt! Den ska jag leta upp och läsa om.