onsdag, juni 20, 2007

Bokfemman vecka 25

Veckans bokfemma går ut på att summera första halvåret 2007 och presentera de fem bästa böckerna man har läst. En titt i min läsjournal visar att jag bara har hunnit igenom 19 böcker det här halvåret. (Jo, jag vet att 19 böcker är mer än många läser på ett decennium. Men för ett par år sedan brukade jag läsa drygt 100 böcker per år, så för mig känns det lite klent.)

Det var svårt att välja ut fem, det är få som riktigt höjer sig över mängden och få som jag inte har gillat. Till slut har jag bestämt mig för följande lista:
  1. Enhet av Ninni Holmqvist. En av de få böcker som har fått ett eget blogginlägg i år. Helt fantastisk och fascinerande lättläst trots att ämnet är så tankeväckande och provocerande.
  2. Cromwells huvud av Carina Burman. Helt obeskrivlig bok som jag faktiskt läste för andra gången. Det är till viss del en deckare, för det förekommer ond bråd död i den, men mest är det en rolig roman om två vilsna svenskar, en medelålders gästforskare och en au pair-flicka som kommer till Cambridge. Jag läste boken strax innan jag själv besökte Cambridge vilket förhöjde upplevelsen av både staden och boken.
  3. Pellas bok av Claque (Anna Lisa Wärnlöf). En flickbok från 1950-talet, väldigt kåserande och roligt skriven, om Pella som åker som sommarkonfirmand till en prästgård i Småland. Bäst av allt är att det finns tre böcker till om Pella!
  4. Kung Liljekonvalje av dungen av Maria Lang. Gammal deckare i småstadsmiljö där alla känner alla. En ung brud försvinner spårlöst dagen före sitt eget, mycket omtalade, bröllop. Se även förra veckans bokfemma. Jag gillar Maria Lang!
  5. En liten chock av Johanna Lindbäck skrev jag ju om alldeles nyss, men den förtjänar absolut att rekommenderas en gång till.

4 kommentarer:

Maria sa...

Åh, Pellas bok var den första boken jag läste efter att mina slutprov på gymnasiet var över (jag hade pluggat massor och inte läst något för nöjes skull på länge). Jag minns att jag skrattade massor! Men fortsättningarna har jag missat, jag får kolla upp det!

*Malin* sa...

Vad roligt med en massa nya tips! Och jag kan säga att du hunnit med fler böcker än jag i år iaf, men jag skäms över att hunnit så få hittills... Jag får läsa ikapp lite i sommar tror jag! :-)

Anna sa...

Kul att se din lista!
Tvåan och trean har jag också läst och tyckt om. Ettan verkar värd att kollas upp!

:) Jenny sa...

Jag har inte läst en enda av de där, men det är väl bara att gå till biblan och låna.