onsdag, december 19, 2007

Bokfemman vecka 51

Årets sista bokfemma handlar om årets fem bästa böcker. Utan inbördes ordning:

  • The Basic Eight av Daniel Handler. Se nedan.
  • Caipirinha med döden av Maria Ernestam. En bok som inte liknar något annat jag har läst. Jag antar att en berättelse om en ung kvinna som får Döden, med slängkappa, lie och allt, på besök måste räknas som fantasy eller science fiction, eller är det möjligen detta som är magisk realism? Samtidigt som det är en uppenbart orealistisk grundhistoria är miljöerna och personerna helt vanliga. Boken var oförutsägbar in i det sista, men samtidigt kändes det när jag kom till slutet alldeles självklart att det var precis så det måste sluta.
  • Cromwells huvud av Carina Burman. Omläsning av en gammal favorit, lite deckare, lite humor och väldigt mycket Cambridge.
  • Vattenuret av Jim Kelly. En spännande brittisk deckare som handlar mycket om is och vatten, och där man riktigt känner hur kallt det är. Av någon anledning gillar jag böcker fyllda av snö, kyla och isiga vindar. (Ett annat exempel är De döda språkens sjö, en av mina favoriter från förra året.) Jag vill absolut läsa fler deckare av Jim Kelly, inte minst för att huvudpersonens privatliv var intressant och hade en liten cliffhanger.
  • Enhet av Ninni Holmqvist. Ännu en väldigt speciell bok med en läskig framtidsvision. Den påminner lite om Marie Hermansons böcker, kanske framförallt Värddjuret.

Inga kommentarer: