måndag, februari 04, 2008

Bokfemman vecka 6

Veckans bokfemma handlar om bokserier. Oj, hur ska man kunna välja! Det finns ju så många, framförallt bland barn- och ungdomsböcker.
  • I morgon när kriget kom av John Marsden. Åh, jag vet inte hur många gånger jag har rekommenderat den här serien! Spänning, spänning, spänning, vänskap och lite kärlek och helt perfekt för 12-13-åringar och uppåt. Jag kan nog inte komma på några andra böcker som jag tror har lika stor chans att gå hem hos både killar och tjejer.
  • Jill-böckerna av Ruby Ferguson. Min favorit bland de otaliga hästboksserier jag har plöjt genom åren. Det är framförallt humorn som gör att de sticker ut. Få andra hästböcker är roliga.
  • Britta och Silver av Lisbeth Pahnke. Vid närmare eftertanke är det nog oavgjort på hästbokstoppen. Britta-böckerna vinner på sin mysiga vardagsrealism. Här finns inga perfekta hästar som vinner alla tävlingar.
  • En ring av järn av Susan Cooper. Första boken i en serie (fast i den engelska originalutgåvan är det den andra boken). Det var en alldeles underbar fantasybok och de återstående fyra känns som en skatt som står och väntar i hyllan. Mmm, jag tror att jag sparar på dem lite till.
  • Undead and unwed av MaryJanice Davidson. Vansinnigt rolig vampyr-chick lit som tyvärr har blivit något tristare i senare böcker. Men sluta läsa? Inte en chans!
Och så många bra som inte fick plats... Jag hade nog kunnat göra en boktjuga den här veckan!

1 kommentar:

Country Girl sa...

Vad kul att se att någon fortfarande läser den kanonbra serien av Susan Cooper, fast den har en del år på nacken!