tisdag, mars 04, 2008

Bokfemman vecka 10

Veckans bokfemma är ovanligt kul:
Nämn din topp 5 av böcker som innehåller ditt favoritämne/tema.

Spontant kände jag att jag borde ha massor av alternativ, men svårigheten är att många av dem är lite för abstrakta för att jag ska kunna formulera dem. Till slut kom jag dock fram till ett konkret tema: djur som huvudpersoner.
  • Den långa flykten av Richard Adams. Jag tror att jag var elva första gången jag läste den och då tänkte jag mest på den som en äventyrsberättelse. När jag sedan läste om den i gymnasiet såg jag den på ett helt annat sätt. Fortfarande är det en av de första böckerna jag tänker på när jag får den hopplösa frågan om vilken som är den bästa bok jag har läst.
  • Redwall - Cluny Gisslaren av Brian Jacques. Nyligen utläst fantasyartad historia med möss, grävlingar, ekorrar och andra djur i ett kloster. Den ska förhoppningsvis få ett eget blogginlägg snart.
  • En mus för alla tider av Michael Hoeye. En helt förtjusande och rolig berättelse om Hermux Tantamoq, mus och urmakare i staden Pinchester. Det här recensionscitatet är ganska träffande: "Think Niles Crane as a talking mouse in a Hitchcock script and you’ll be about right".
  • Lustöra av Birgitta Gedin. Ännu en bok om kaniner, men mer tydligt riktad till barn än Den långa flykten. Jag läste den många, många gånger när jag var liten och ändå minns jag förvånansvärt lite av den nu.
  • Glennkill av Leonie Swann. Den här har jag faktiskt inte läst än. Ett gäng med får löser en deckargåta - i min värld är det här ungefär så oemotståndlig en bokbeskrivning kan vara.

2 kommentarer:

Bokidioten sa...

aha! Kul tema! Har du läst skriet från vildmarken?

Jenny sa...

Ja, för länge länge sen. Jag minns nästan inget av den, men jag tror att jag gillade den.