tisdag, april 15, 2008

Två lästrior

Jag har inte hängt med de senaste veckorna, men nu tänkte jag komma ikapp innan veckans tema publiceras!

För två veckor sedan var temat geografiska platser. Det överlappar kanske delvis med en av de sista bokfemmorna som handlade om främmande kulturer. Den gången skrev jag bara om platser där jag inte har varit så nu tänkte jag försöka hålla mig till platser jag faktiskt har en relation till.
  • Neverwhere av Neil Gaiman. Ja, det är en fantasybok. Den utspelar sig i ett alternativt London, men det finns mycket att känna igen från den verkliga staden.
  • Cromwells huvud av Carina Burman. Jag hade en riktigt maffig bok-och-plats-upplevelse förra våren när jag läste om den här boken strax innan jag besökte Cambridge där den utspelar sig. Cambridge är en mycket trevlig liten engelsk stad, väldigt dominerad av universitetet. Burmans roman är en finurlig, rolig, delvis deckarartad historia i akademiska kretsar.
  • Tunnel Vision av Keith Lowe. Tillbaka i London igen. Det finns många anledningar till att jag är så galen i den staden. En av de saker jag är extra barnsligt förtjust i är tunnelbanesystemet. Jag kan inte framlägga några som helst rationella skäl till det. Den här boken handlar hursomhelst om en kille som slår vad om att han ska kunna åka mellan alla tunnelbanestationer i hela London på en dag.
Förra veckan var det dags för historiska skildringar. Svårt, jag har aldrig varit särskilt intresserad av historia. Eller rättare sagt, jag har en viss motvilja mot allt som heter något med historia och har fått för mig att det är tråkigt. Det hänger nog kvar sen grundskolan. Egentligen finns det ju massor av aspekter av hur saker och ting har varit tidigare och hur allt blev som det är idag som är intressanta. Men historisk roman är inte en bokbeskrivning som lockar mig, och de är väldigt underrepresenterade i min bokhylla. Nog om detta, här kommer listan.
  • Babylons gator av Carina Burman. Att följa med när Euthanasia Bondeson löser gåtor i det viktorianska England är en mycket roande upplevelse.
  • Skuggan över stenbänken m fl av Maria Gripe. Sverige i början av 1900-talet.
  • Ett helgon till varje pris m fl av Ellis Peters. Medeltidsdeckare med en munk i huvudrollen.
Sådär, nu ser jag med spänning fram emot nästa tema!

Inga kommentarer: